135 éve, 1874. június 24-én, délután négy órakor indult el az első fogaskerekű a Városmajortól. A fogas akkor még csak a Szabadság-hegyig (Sváb-hegy) közlekedett, a vonal Széchenyi-hegyig való meghosszabbítására 1890-ig kellett várni. Ez volt akkor a világ harmadik fogaskerékhajtáson alapuló hegyi vasútja, csak az 1868-as New-hampshire-i Mount Washington Cog Railway és a svájci Vitznau-Rigi-Bahn előzte meg, melyet 1871-ben nyitottak meg. A budapesti vasút építési munkálatait az a Nikolaus Riggenbach vezényelte, aki az első európai fogaskerekű terveit is készítette.
A fogas egészen 1910-ig elsősorban szabadidős célokra használt vasút volt, azonban nem sokkal később kezdett beépülni a budai hegyvidék, így Budapest közlekedésének egyik nélkülözhetetlen elemévé nőtte ki magát, mindamellett, hogy turisztikai jelentősége továbbra is megmaradt.
A villamosított vasutat ünnepélyesen 1929. július 2-án adták át. A villamos üzemben a vonatok általában 15 percenként követték egymást. Az új mozdonyok svájci/Ganz kooperációban készültek, melyekbe 140 lóerős motort építettek, ezekkel a vonatok átlagsebessége lejt és hegymenetben egyaránt 12 km/h-ra növekedett. A háború alatt elpusztult a Városmajori végállomás (stratégiai jelentőségét a kocsiszín tetején felállított, ma is látható lőállás is bizonyítja) és a szovjet csapatok elvitték a muzeális értékű régi gőzmozdonyt is.


A balesetben megsérült kocsik:52 - A baleset okozója, amely frontálisan ütközött a hegymenetben közlekedő szerelvénybe az Esze Tamás Iskolánál. Czippoth Istvánné vezette. A karosszériát megjavították, 1991-től ismét forgalomba állt.62 - Az 52-es motorkocsi pótkocsija. Leszakadt az ütközéstől, de a helyszínen maradt.63 - Ebbe rohant bele az 52-es. Vezetője Nok Péter volt. 1993. óta újra közlekedik.53 - A 63-as pótkocsija, ami leszakadt az ütközés erejétől és a Városmajorig gurult.64 - A Városmajorban tárolt szerelvény, amellyel a leszakadt 53-as ütközött. Utasok nem voltak rajta.

Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
budapestjovoje.freeblog.hu (törölt) · http://budapestjovoje.freeblog.hu/ 2009.06.25. 17:09:55
hampage.hu/trams/fogas/
Érdekes, hogy hogy talál bele a fogaskerék a fogakba, amikor visszatér a fogazott sínrészre...
budapestjovoje.freeblog.hu (törölt) · http://budapestjovoje.freeblog.hu/ 2009.06.25. 17:11:47
Aron_son · https://busworldblog.com 2009.06.27. 18:35:36
Villamossá avanzsálták, de hogy miért...
jack o'neill 2009.06.28. 21:50:00
Talán az lehet benne, hogy a tervek szerint a fogast meghosszabbítanák a Moszkvásig és ott, mint villamos közlekedne.
@budapestjovoje.freeblog.hu:
Azért én nem bánnám, ha lecserélnék az SGP kocsikat!
Rettenet elavultak, azért nem kis megtakarítás lenne pl. ha az új szerelvények lejtmenetben áramot tudna visszatáplálni.
Ráadásul, ha az új járművek padlószintje nem lenne ilyen magas, akkor a posztban említett Ganz mozdonyt+pótot közlekedtetni lehetne.
jobbal 2017.06.04. 14:01:08