Legfrissebb kommentek

Feed

Képek tucatszámra

2009.06.24. 11:13 Türkenhilfe

135 ÉVES A FOGAS

135 éve, 1874. június 24-én, délután négy órakor indult el az első fogaskerekű a Városmajortól. A fogas akkor még csak a Szabadság-hegyig (Sváb-hegy) közlekedett, a vonal Széchenyi-hegyig való meghosszabbítására 1890-ig kellett várni. Ez volt akkor a világ harmadik fogaskerékhajtáson alapuló hegyi vasútja, csak az 1868-as New-hampshire-i Mount Washington Cog Railway és a svájci Vitznau-Rigi-Bahn előzte meg, melyet 1871-ben nyitottak meg. A budapesti vasút építési munkálatait az a Nikolaus Riggenbach vezényelte, aki az első európai fogaskerekű terveit is készítette.

A fogas egészen 1910-ig elsősorban szabadidős célokra használt vasút volt, azonban nem sokkal később kezdett beépülni a budai hegyvidék, így Budapest közlekedésének egyik nélkülözhetetlen elemévé nőtte ki magát, mindamellett, hogy turisztikai jelentősége továbbra is megmaradt.

A villamosított vasutat ünnepélyesen 1929. július 2-án adták át. A villamos üzemben a vonatok általában 15 percenként követték egymást. Az új mozdonyok svájci/Ganz kooperációban készültek, melyekbe 140 lóerős motort építettek, ezekkel a vonatok átlagsebessége lejt és hegymenetben egyaránt 12 km/h-ra növekedett. A háború alatt elpusztult a Városmajori végállomás (stratégiai jelentőségét a kocsiszín tetején felállított, ma is látható lőállás is bizonyítja) és a szovjet csapatok elvitték a muzeális értékű régi gőzmozdonyt is.

Az elavulttá vált vonalon 1973-ban teljes rekonstrukcióra került sor, amelynek keretében felújították a teljes pályát és új járműveket állítottak forgalomba. A régi fogaskerekű vasúti szerelvények 1973. március 15-én közlekedtek utoljára. A forgalom az új vonatokkal ugyanezen év augusztus 20-án indult meg. Az osztrák (Semmering Graz Pauker AG) gyártmányú, 7-7 magaspadlós motor- és pótkocsiból az 2000-es évek elején a BKV néhányat felújított, ezek a járművek új belső burkolatot, festést, elektronikus jegykezelőket, egyedi ajtónyitást, hang- és vizuális utastájékoztatást kaptak. Felújítottak továbbá a nosztalgia célokra megőrzött 30-as pályaszámú Ganz mozdonyt és a 40-es pótkocsit is. Azonban ezek a fogaskerék szabvány, vontatási feszültség és padlómagasság különbsége miatt nem közlekedhetnek a fogas vonalán.
 
A baleset
1987. január 11-én történt a fogaskerekű vasút történetének eddigi legnagyobb balesete. Máig tisztázatlan okokból elszabadult az 52-62-es szerelvény és közel 70km/h sebességgel csapódott az Esze Tamás iskolánál az 63-53-as szerelvénybe, aminek az ütközés erejétől leszakadt a pótkocsija és a Városmajorig gurult, ahol az ott üresen álló hegyfelőli kocsiba csapódott. Az ütközés ereje az Orgonásig feltépte a talpfákat. A balesetben Czippoth Istvánné és Nok Péter fogasvezetők hunytak el.
 
A balesetben megsérült kocsik:
52 - A baleset okozója, amely frontálisan ütközött a hegymenetben közlekedő szerelvénybe az Esze Tamás Iskolánál. Czippoth Istvánné vezette. A karosszériát megjavították, 1991-től ismét forgalomba állt.
62 - Az 52-es motorkocsi pótkocsija. Leszakadt az ütközéstől, de a helyszínen maradt.
63 - Ebbe rohant bele az 52-es. Vezetője Nok Péter volt. 1993. óta újra közlekedik.
53 - A 63-as pótkocsija, ami leszakadt az ütközés erejétől és a Városmajorig gurult.
64 - A Városmajorban tárolt szerelvény, amellyel a leszakadt 53-as ütközött. Utasok nem voltak rajta.
 
A fogas jövője
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület a fogaskerekű vasút meghosszabbítását szorgalmazza a Moszkva térig és a Normafa irányába; a tervet a XII. kerületi önkormányzat és a BKV is támogatja. Az elképzelések szerint a teljes rekonstrukció mellett új, alacsonypadlós, klimatizált, korszerű járműveket szereznek majd be. A sebességet pedig hegymenetben 40 km/h-ra, völgymenetben 30 km/h-ra növelnék.
 

5 komment

Címkék: fogas helytörténet


A bejegyzés trackback címe:

https://tucat.blog.hu/api/trackback/id/tr711206211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

budapestjovoje.freeblog.hu (törölt) · http://budapestjovoje.freeblog.hu/ 2009.06.25. 17:09:55

Nehogy lecseréljék már a kocsikat! Először úgy tudtam, hogy NDK-sak, legalábbis a design nekem nagyon olyannak tűnt. Imádom a kocsik belső tereit! Ha új kocsikat szereznek be, akkor érdemes lenne azon is elgondolkodni, hogy egy pótkocsival 15-20 bicajt is fel lehessen vinni. Ahova felmegy, onnan százfelé lehet bicajozni. Amúgy még ajánlom ezt az oldalt is:
hampage.hu/trams/fogas/
Érdekes, hogy hogy talál bele a fogaskerék a fogakba, amikor visszatér a fogazott sínrészre...

budapestjovoje.freeblog.hu (törölt) · http://budapestjovoje.freeblog.hu/ 2009.06.25. 17:11:47

Ja, és azt a mai napig nem tudom, hogy miért lett pont 60-as a fogas száma 2008-ban. Tudja valaki?

jack o'neill 2009.06.28. 21:50:00

@Aaron_08-72:
Talán az lehet benne, hogy a tervek szerint a fogast meghosszabbítanák a Moszkvásig és ott, mint villamos közlekedne.

@budapestjovoje.freeblog.hu:
Azért én nem bánnám, ha lecserélnék az SGP kocsikat!
Rettenet elavultak, azért nem kis megtakarítás lenne pl. ha az új szerelvények lejtmenetben áramot tudna visszatáplálni.
Ráadásul, ha az új járművek padlószintje nem lenne ilyen magas, akkor a posztban említett Ganz mozdonyt+pótot közlekedtetni lehetne.

jobbal 2017.06.04. 14:01:08

Nos, 2016 van és semmi előrelépés.
süti beállítások módosítása